Pagina's

03-11-2010

Theoretische inleiding

Probleemstelling
Wij onderzoeken wat het verschil in beleving van basisschoolkinderen en ouders is, betreffende de diversiteit van religies en taal in de wijk Lombardijen. Wij willen inzicht krijgen op hoe de beleving van de basisschoolkinderen en ouders is, op het gebied van religie en taal. Het verschil tussen de mening van basisschoolkinderen en ouders onderzoeken wij. Hierbij gaan wij ervan uit dat basisschoolkinderen en ouders van ervaring en beleving verschillen over de onderwerpen religies en taal. Lombardijen is een wijk waar de diversiteit aan culturen ontzettend groot is. Des te interessanter is het, om de wijk te onderzoeken op verschillende ervaringen en belevingen van basisschoolkinderen en ouders.

Doelstelling
Wij willen er met dit onderzoek achter komen hoe de verschillende culturen verspreid zijn over de wijk Lombardijen, met het oog op taal en religie.
Naast de spreiding van culturen in de wijk Lombardijen, onderzoeken wij wat de ervaringen zijn van ouders en basisschoolkinderen op het gebied van taal en religie. Wij willen dit weten, omdat dit relevant is voor onze huidige beroepspraktijk. Wij leven in een multiculturele samenleving. Kinderen zitten in multiculturele klassen, vooral als het gaat om de Randstad. Door te weten hoe de kinderen en ouders deze verschillen beleven, kunnen wij als toekomstige leerkrachten onze aanpak hierop aanpassen (bijvoorbeeld lessen of oudergesprekken).
Wij gaan dit onderzoeken door contact op te nemen met een willekeurige basisschool in de wijk Lombardijen. Op deze school nemen wij enquĂȘtes af bij de basisschoolkinderen. Daarnaast ondervragen wij ouders op het schoolplein.

Onderzoeksvraag
Wat is het verschil in beleving van basisschoolkinderen en ouders betreffende de diversiteit aan taal en religies in de wijk Lombardijen?
Deelvragen
1. Hoe zijn de verschillende culturen in de wijk verspreid met het oog op taal en religie?
2. Hoe ervaren basisschoolkinderen en ouders de diversiteit aan talen, die in de wijk worden gesproken?
3. Hoe ervaren basisschoolkinderen en ouders de diversiteit aan godsdiensten (normen en waarden), die in de wijk voorkomen?

Hypothese
Onze hypothese is als volgt :
Wij verwachten, dat de ervaringen van basisschoolkinderen zullen afwijken van de ervaringen van ouders betreffende de diversiteit van religies en taal in de wijk Lombardijen. Dit verwachten wij, omdat ouders een andere belevingswereld hebben dan kinderen. Ouders hebben door verschillende ervaringen en belevingen een bepaalde visie ontwikkelt, die bij kinderen nog in ontwikkeling is.
Wij denken, dat kinderen een positiever beeld hebben van de wijk dan de ouders. Wij gaan er ook van uit, dat kinderen ongeschreven zijn en daardoor geen onderscheid maken tussen mensen, gebaseerd op taal en religie. Wij denken dat ouders eerder onderscheid zullen maken tussen mensen, gebaseerd op taal en religie, omdat zij wel geschreven zijn. Ook voorspellen wij, dat de meningen tussen basisschoolkinderen onderling van elkaar verschillen. Ieder kind heeft een eigen mening en een eigen karakter. De verschillen tussen kinderen onderling kunnen ook voortkomen uit de verschillende achtergronden van de kinderen. Betreffende de spreiding van culturen in de wijk verwachten wij, dat de mensen met dezelfde culturele achtergrond vaak bij elkaar zullen wonen.

Conceptueel kader
Cultuur:
onder het begrip cultuur verstaan we het volgende: het patroon van normen en waarden, doeleinden, normen, verwachtingen, kennis en inzicht op het vlak van mens en wereldbeschouwing.
Allochtoon: onder het begrip allochtoon verstaan we iemand die geboren is in het buitenland of die buitenlandse ouders heeft.

Basisschoolkinderen:
met het begrip basisschoolkinderen bedoelen we kinderen met de leeftijd van acht tot twaalf jaar oud. De kinderen zitten op de basisschool.

Ouders:
met het begrip ouders wordt bedoeld het volgende bedoeld: mensen die kinderen hebben en de leeftijd hebben tussen vierentwintig jaar en zesenzestig jaar oud.

Taal:
onder het begrip taal verstaan we de Een systeem van woorden, uitdrukkingen en tekens waarmee gecommuniceerd kan worden of waarmee iets kan worden beschreven

Religie:
met het begrip religie wordt godsdienst bedoeld.