Pagina's

03-11-2010

Reflectie van Martine

Onderzoek
Nu het onderzoek is afgelopen, kan ik terug kijken op een succesvol proces met veel belangrijke punten die nieuw voor me waren. Dit zijn bijv. de resultaten van de enquêtes, maar ook het verwerken hiervan in Excel. Doordat we nu in een groepje van acht mensen zaten, met wie je niet veel samenwerkt, kom je met elkaars talenten tot een mooi resultaat.
Als ik kijk naar het onderzoek, hebben vooral de resultaten van de enquêtes veel indruk op mij gemaakt. Doordat 85 kinderen en 17 ouders de enquête hebben ingevuld, hebben we een mooi resultaat kunnen zien in de antwoorden die ze hebben gegeven. Zelf heb ik mij verdiept in de beleving van taal van de kinderen en ouders, en hier hebben we goede conclusies kunnen trekken. Bijv. dat de kinderen en ouders het irritant en vervelend vinden om een andere taal te horen. Dit verbaasde mij enorm, omdat je zou denken dat als je zelf twee talen zou spreken dat je dan het niet gek zou vinden als je een andere taal op straat hoort. Dit was voor mij een eyeopener.

Onderwijs
Als ik bekijk of het onderzoek een relatie heeft met mijn toekomstige beroep als leerkracht, kan ik zeggen dat het erg belangrijk voor mij is geweest. Door de resultaten van de enquêtes te bekijken, is voor mij veel duidelijk geworden. De beleving van kinderen en ouders bij taal en het geloof. Als leerkracht is taal één van de belangrijkste dingen voor het lesgeven. Maar zelf vind ik het geloof ook erg belangrijk, dit komt mede doordat ik zelf ook geloof. Kinderen en ouders laten hier weinig over les, dat merk ik op mijn stage. Door de enquête af te nemen, heb ik nu een duidelijk beeld.

Samenwerking
Zoals ik al eerder heb aangegeven, zaten we in een groepje met mensen met wie je niet vaak samenwerkt. Door zo’n groot project met elkaar te maken, kom je elkaars talenten tegen. Elkaars talenten hebben we gebruikt, en hierdoor zijn we zeker tot een mooi resultaat gekomen.
Doordat je met zijn achten, één onderzoek doet, is het van belang de taken goed te verdelen. Dit hebben we tijdens verschillende vergaderingen gedaan, en dit ging erg gemakkelijk.