Pagina's

03-11-2010

Reflectie van Eline

Samen met de andere studenten uit mijn groepje heb ik gewerkt aan het wijkonderzoek Lombardijen. Ik heb hier erg veel van de geleerd. Er zijn een aantal dingen die erg goed gingen en andere zou ik andere keer op een andere manier doen. Ik licht dit nader toe.
Tijdens de wijkwandeling heb ik gezien dat de wijk Lombardijen er heel anders uitziet dan ik verwacht had. (zie reflectie vooraf). Na het opzoeken van achtergrond informatie over de wijk ben ik veel te weten gekomen over de wijk. Ook heb ik geleerd hoe het over het algemeen in zijn werk gaat in achterstands wijken. Hiermee bedoel ik op de aspecten met het vernieuwen van huizen etc.
Na de wijkandeling gingen we een hoofdvraag en deelvragen opstellen. Dit was een stuk lastiger dan ik had verwacht. We hebben deze vragen dan ook vaak aan moeten passen. Ik heb geleerd hoe ik een onderzoeksvraag heel concreet moet maken.

Ik vond dat de samenwerking met de andere studenten erg goed ging. Er werden duidelijke afspraken gemaakt en iedereen kwam de afspraken na. We hebben een aantal vergaderingen gehouden waarin we goed met elkaar overlegden. Tijdens de vergaderingen kwamen soms verschillende meningen over bepaalde onderdelen naar voren. Dit leidde er soms voor dat er uiteenlopende gedachtegangen werden uitgesproken. Ik zorgde ervoor dat de dingen die gezegd werden niet teveel afweken van waar we mee bezig waren. Dit wil ik volgende keer weer zo doen.
Ik heb weer gezien dat als ik ergens mee bezig ben, dat ik leuk vind er helemaal voor ga. Dit vind ik erg positief. Ik zou graag willen dat ik deze gedrevenheid ook kan opbrengen bij opdrachten die ik minder leuk vind.
Wel moet ik er op letten dat ik in groepsverband niet teveel taken op me neem.
Ik had als grootste taak het maken van de enquêtes, de enquêtes afnemen en verwerken. Ik ben erg blij dat ik deze taken op me heb genomen, want dit vond ik erg leuk om te doen. Ik vond het erg lastig om geschrikte vragen in de enquête te zetten, die niet tot verschillende interpretaties konden leiden.
Het afnemen van de enquêtes ging beter dan verwacht bij de kinderen. Gelukkig werkte de school goed mee. Ook was het fijn dat de kinderen de antwoorden goed konden beantwoorden.
Het afnemen van enquêtes bij de ouders was wat lastiger. Het was lastig ouders te bereiken die mee wilde werken. De volgende keer zou ik hier een andere oplossing voor zoeken, bijvoorbeeld in samenwerking met de school aan ouders vragen om enquêtes in te vullen, zodar we meer ouders bereiken.
Het maken van de enquêtes en het verwerken van de resultaten kostten veel meer tijd dan verwacht. De volgende keer zal ik ook meer tijd hiervoor uittrekken. Ik heb geleerd hoe ik de resultaten het beste kan verwerken in de Excel. Hier ben ik erg blij mee. De volgende keer zal ik de enquête zo opstellen dat ik de gegevens nog makkelijker kan verwerken in Excel.
Het onderzoek, inhoudelijk gezien, heeft mijn denkbeeld en visie op een ,ulticulturele wijk en op de verschillende mensen die er wonen, veranderd.
Er zijn altijd veel slechte vooroordelen zijn over 'buitenlanderd' en ook vaak negatieve meningen over multiculturele wijken. Ik ben hier altijd fel op tegen geweest. Daar sloeg ik een beetje in door, door alles mooier te gaan zien dan het was, als een soort verzet tegen de negatieve en onterechte vooroordelen. Ik zei bijvoorbeeld, dat er helemaal niet meer criminaliteit in de deze wijken voorkomt dan andere wijken. Dit was natuurlijk naïef. Ik heb nu een realistischer beeld gekregen over hoe het er in een multiculturele wijk aan toe gaat. En dat er wel degelijk iets moet gebeuren, om deze wijken niet te laten verpauperen.
Ik ben ook erg aan het denken gezet over hoe kinderen in deze wijken leven. Wat zij anders beleven dan kinderen in andere wijken. En wat dit voor gevolgen kan hebben op school of in hun toekomst. Ik vind het erg interessant en zal mijn mening nog wel een tiental keer aanpassen.
Al met al vond ik het leuk om dit onderzoek te doen. Ik heb erg veel geleerd dat ik kan gebruiken voor mijn toekomstige beroepspraktijk.