Pagina's

02-11-2010

Reflectie van Daniëlle


De reflectiecyclus van Korthagen
Ik ga reflecteren op mijn ervaringen met behulp van de reflectiecyclus van Korthagen ziet er als volgt uit:

Ik ga stap 2, 3 en 4 uitwerken.

Stap 2: Terugblikken
Bij deze fase kijk ik terug op mijn onderzoek. Ik beantwoord voor mezelf een aantal vragen waardoor ik een duidelijk beeld krijg over mijn eigen handelen.

Wat wilde ik?
Tijdens dit onderzoek wilde ik een aantal persoonlijke doelen bereiken. Een belangrijk doel voor mij was dat ik niet alles op me zou nemen. Mijn ervaringen met het werken in groepjes was dat uiteindelijk ik degene was die er veel tijd in stak. Dit wilde ik deze keer voorkomen. Dit heb ik ook aan het begin van het onderzoek tegen de groep gezegd.

Wat voelde ik?
Tijdens het onderzoek had ik het gevoel dat ik niet veel deed. Dit kwam omdat we het in ons groepje alles goed hadden verdeeld en iedereen deed ook zijn deel en hield zich aan de afspraken. Het gevoel dat ik had was niet omdat ik werkelijk niets deed, maar omdat ik gewend was om meer te doen.

Wat deed ik?
Het deel dat ik heb gemaakt was deelvraag 3 en de samenvatting, verder heb ik ook deelvraag 2 nagekeken.

Stap 3: Formuleren van essentiële aspecten
Wat ik belangrijk vond tijdens mijn handelen was dat ik een positieve bijdrage aan het onderzoek zou toevoegen. Naar mijn idee is dit ook gelukt. Ik vind dat ik we aan de gemaakte afspraken heb gehouden.

Stap 4: Alternatieven ontwikkelen en daaruit kiezen
In deze fase beschrijf ik wat mijn voornemens en doelen zijn voor de volgende keer.

Als ik terug kijk naar mijn aanpak, ben ik tevreden. Maar ik zal de volgende keer een aantal dingen anders aanpakken. Zo zal ik proberen me beter aan de gemaakte planning te houden. Ondanks dat ik alles wel op tijd af had, had ik soms ergens wel eerder aan kunnen beginnen.

Mijn doel voor de volgende keer zijn:
• De volgende keer wil ik me goed aan de gemaakte planning houden.