Pagina's

02-11-2010

Reflectie van Denise

Het afgelopen kwartaal heb ik samen met zeven andere studenten intensief gewerkt aan het wijkonderzoek. Het wijkonderzoek was in mijn ogen een concrete, praktijkgerichte opdracht met een hoog leerrendement. Tijdens het proces hebben verschillende aspecten voor nieuwe input en denkbeelden gezorgd. Voorbeelden van verschillende aspecten zijn: Plannen, overleg, literatuur, wijkwandeling, enquêtes en contact met verschillende externe partijen. In onderstaande reflectie zal ik de nieuwe input en enkele nieuwe denkbeelden toelichten.
1.Tijdens het wijkonderzoek heb ik,naar beleving, een andere manier van onderzoek toegepast. Vaak is een onderzoek van mij enkel gebaseerd op literatuurgegevens. Dit onderzoek is gebaseerd op ervaring. Dit houdt in, dat van concrete literatuur geen sprake is. Een ervaring of beleving moet onderzocht worden in de praktijk aan de hand van interviews of enquêtes. Deze manier van onderzoeken, maakt het onderzoek levendig en interessant. Daarnaast maakt het, het onderzoek ook relevant. Samen met een groepsgenoot ben ik naar een basisschool in Lombardijen geweest en hebben wij een enquête afgenomen. Zo sta je midden in het onderzoek en heb je contact met de doelgroep, die je onderzoekt.
2. Ook heb ik tijdens het onderzoek nieuwe dingen geleerd over samenwerken. Van mijzelf weet ik, dat ik zeer leergierig en gedreven ben. Graag wil ik het beste uit mijzelf halen en ook uit het onderzoek. Het is vaak zo, dat als ik een bepaalde denkwijze heb ik het moeilijk vind om die denkwijze los te laten of te veranderen voor een andere. Tijdens het onderzoek was het daarom voor mijn groepsgenoten soms vervelend, dat ik mijn gedachten moeilijk kon aanpassen. Tijdens de laatste paar bijeenkomsten heb ik geprobeerd hier extra aandacht aan te besteden en hierop te letten. Het blijft een aspect, dat erg moeilijk voor mij is en waar ik aan moet blijven werken.
3.Naast het organisatorische deel van het onderzoek heeft het resultaat en het proces ook invloed gehad op nieuwe denkbeelden. Het onderzoek was gericht op het onderzoeken van een multiculturele wijk. Tijdens het eerste half jaar van pabo 3 staat kansen en kleuren centraal.
het onderzoek heeft bijgedragen aan het beeld, dat ik heb van een multiculturele wijk en aan mijn attitude wat betreft een multiculturele wijk. Ik begin steeds meer te beseffen wat voor positie deze mensen innemen in de maatschappij en wat hun problemen zijn. Deze groep mensen spreekt mij erg aan en ik zou graag met deze kinderen willen werken. Voor deze kinderen wil ik in het onderwijs graag een stapje erbij zetten.
4. Het onderzoek heeft ervoor gezorgd, dat ik een kritische houding krijg. Deze kritische houding is van belang voor mijn beroepspraktijk. Het is van belang, dat je als leerkracht kritisch blijf kijken naar de huidige situatie en hierop inspringt.
Tijdens het onderzoek hebben veel aspecten invloed gehad op mijn beroepsattitude. Door daadwerkelijk in contact te komen met je doelgroep aan de hand van een wijkwandeling en enquête maakt de situatie levensecht.