Pagina's

02-11-2010

Reflectie van Annabelle

Wat heb ik aan het onderzoek gehad?
Dit onderzoek in de wijk Lombardijen is voor mij een eye-opener geweest, als het gaat om de verschillende culturen en de beleving van de mensen in de wijk. Ik vond het erg leuk om zoveel verschillende kinderen hun mening te laten weten met de enquête. Ook bij de ouders was het leuk om te zien hoe ouders denken over de onderwerpen taal en religie binnen de wijk Lombardijen.
Het is interessant om de enquêtes te analyseren en conclusies hieruit te halen, die ik eigenlijk niet verwacht had.
Ik heb gemerkt dat mijn vooroordelen over allochtone mensen niet juist waren. Ik had bijvoorbeeld gedacht dat vele ouders thuis een andere taal spreken, dan op het werk. In de enquêtes is terug te zien dat dit niet het geval is. Veel minder ouders dan gedacht praten thuis wel een andere taal.

Onderwijs
Er zijn 85 kinderen ondervraagt tijdens de enquête afname. Met de gegevens uit de enquête kunnen leerkrachten ontzettend veel doen. Er kunnen naar aanleiding van de vragen veel gesprekken gevoerd worden over taal en religie. Een voorbeeld zou kunnen zijn: waarom vind je het irritant als je een andere taal hoort, die je niet begrijpt? Om hier dieper op in te gaan kan gevraagd worden of de kinderen zelf ook wel eens een andere taal spreken wanneer er andere kinderen bij zijn die de taal niet spreken.
Ik denk dat een basisschool veel heeft aan dit onderzoek. Op scholen wordt natuurlijk ontzettend hard gewerkt aan de Nederlandse taal, om het de kinderen aan te leren. Maar ik denk dat de scholen de kinderen te kort doen, om niet te praten over de kinderen hun eigen taal of de beleving van de kinderen over taal.

Samenwerking
De samenwerking tussen onze groep vond ik erg goed gaan. Er is goed overleg geweest en we hebben meerdere malen vergaderingen gehouden om ons onderzoek steeds weer te verbeteren. Af en toe verschilden wij van mening binnen de groep, maar door goed overleg is dit goed opgelost.
De taakverdeling was duidelijk en iedereen hield zich hier goed aan.