Pagina's

03-11-2010

Methode

Steekproef enquêtes
Er zijn enquêtes uitgedeeld op basisschool ‘Het Open Venster’, in Lombardijen. De enquêtes zijn uitgedeeld aan de kinderen van de bovenbouw en de ouders op het schoolplein. De enquêtes van de kinderen zien er anders uit, dan van de ouders maar hebben dezelfde opbouw.

Meetinstrumenten
De resultaten voor het onderzoek zijn voortgekomen uit de enquêtes, die zijn uitgedeeld in de bovenbouwklassen van basisschool ’Het Open Venster’.Op het schoolplein hebben ouders de enquêtes ingevuld. Er zijn 84 kinderen, die de enquête hebben ingevuld en 17 ouders. Er zijn meer kinderen dan ouders, die de enquête hebben ingevuld, omdat er onder de ouders weinig animo was.

Procedure
Wij zijn als volgt aan onze informatie gekomen voor het onderzoek:
Allereerst hebben wij gebrainstormd over verschillende onderwerpen, waar wij ons onderzoek over zouden willen houden. Vervolgens hebben wij een wijkwandeling gemaakt om een eerste indruk te krijgen van de wijk Lombardijen. Na de wijkwandeling hebben wij besloten de beleving van basisschoolkinderen en ouders betreffende de diversiteit aan religies en taal in de wijk Lombardijen te onderzoeken. Vanuit deze invalshoek hebben wij een hoofdvraag en deelvragen bedacht.De volgende stap in het proces was het verdelen van de taken.

Judith & Loes: vooronderzoek, voorwoord, deelvraag 1, theoretische inleiding, onderzoek nalezen, powerpoint en discussie en conclusie.
Daniëlle & Suzanne: Deelvraag 3, samenvatting.
Annabelle & Martine: Deelvraag 2, hypothese, methode, conceptueel kader en onderzoek samengevoegd, powerpoint en discussie en conclusie.
Eline & Denise: Enquêtes maken en uitvoeren. De gegevens van de enquête verwerken en tabellen en grafiek maken, weblog en onderzoek nalezen.

Bij de gemeente Lombardijen is veel informatie gevonden voor het vooronderzoek. Bijvoorbeeld: ‘Hoeveel allochtonen mensen wonen er in de wijk Lombardijen’.’ In welke buurten is de wijk Lombardijen onderverdeeld.’ Om de deelvragen goed te kunnen beantwoorden zijn er praktijkvoorbeelden nodig. Wij hebben er voor gekozen om op één basisschool in de wijk Lombardijen enquêtes af te nemen. Zoals in bovenstaande tekst beschreven staat, hebben we deze enquêtes uitgevoerd op basisschool: ‘Het Open Venster’. Nadat de enquêtes verwerkt waren, hadden we concrete resultaten om de deelvragen te beantwoorden.
Nadat ieder zijn taak succesvol had uitgevoerd, hebben wij de bestanden bij elkaar gevoegd en op de weblog geplaatst