Pagina's

03-11-2010

Reflectie van Judith

In de afgelopen periode heb ik samen met 7 andere studenten onderzoek gedaan naar de wijk Lombardijen. We hebben ons in het onderzoek gericht op taal en religie. Taal en religie zijn in een cultuur belangrijke aspecten. In een multiculturele samenleving waar ik deel van uit maak, hoor je om je heen vaak een andere taal en kom je mensen tegen met verschillende religies. Maar wat heb ik nou eigenlijk van dit onderzoek geleerd en wat zou ik een volgende keer anders doen?

Samenwerking
Dit onderzoek moest uitgevoerd worden met een grote groep studenten. Een goede verdeling van de taken is daarom van wezenlijk belang. Toen we met het onderzoek startten hebben we duidelijke afspraken gemaakt over de taakverdeling. Dit verliep erg goed. Een voordeel van het samenwerken met andere studenten is dat je gebruik kunt maken van elkaars talenten. Binnen onze onderzoeksgroep kenden veel studenten elkaar nog niet zo goed. Ik heb bijvoorbeeld ook samengewerkt met studenten met wie ik nog niet eerder heb samengewerkt. Het is eenvoudig om voor samenwerkingsopdrachten altijd met dezelfde studenten samen te werken. In mijn beroep als leerkracht zal ik echter met veel verschillende mensen moeten kunnen samenwerken. Dit onderzoek heeft er dan ook aan bijgedragen om de talenten in andere studenten te zien en om zelf dingen los te laten om uiteindelijk samen tot een mooi eindproduct te komen.

Verloop van het onderzoek
Het opstarten van het onderzoek en vooral het formuleren van de hoofdvraag is een lastig proces. We hebben met elkaar veel gebrainstormd en gelukkig zijn we er uiteindelijk uitgekomen. Ik merkte wel dat ik het lastig vond om met een grote groep te komen tot een hoofdvraag die iedereen aanspreekt. Ik heb er soms wel moeite mee om dingen uit handen te geven, maar ik heb er tijdens dit onderzoek goed op gelet dat ik niet teveel taken op mij neem. Dit is nog steeds wel een punt van aandacht, maar ik heb wel een stap in de goede richting gezet.

Relatie tussen onderzoek en beroepspraktijk
Dit onderzoek is onderdeel van het project kansen & kleuren, een project waarin multiculturaliteit in relatie tot onderwijs centraal staat. Door het uitvoeren van dit onderzoek heb ik mij een beter beeld kunnen vormen omtrent de beleving van ouders en kinderen gezien de verschillen in culturen en religies in de wijk Lombardijen. Een klas en een school weerspiegelen veelal de bevolking van een buurt of wijk en in je klas heb je veelal te maken met verschillende talen en religies. Nu ik dit onderzoek heb uitgevoerd weet ik beter hoe kinderen de verschillende talen en religies beleven en zou ik daar in mijn lessen op aan kunnen sluiten.

Voor de volgende keer
In de volgende periode moet ik een individueel onderzoek uitvoeren. De vaardigheden die ik heb verworven door het uitvoeren van dit onderzoek neem ik mee bij het uitvoeren van een volgend onderzoek.