Pagina's

03-11-2010

Conclusie

Antwoord op de hoofdvraag:
Wat is het verschil in beleving van basisschoolkinderen en ouders betreffende de diversiteit aan taal en religie in de wijk Lombardijen?
Uit het onderzoek blijkt dat de wijk Lombardijen een multiculturele wijk is. De bewoners van de wijk hebben verschillende etnische achtergronden. De vier grootste etnische bevolkingsgroepen in de wijk zijn: Marokkanen, Antilianen, Surinamers en Turken. Dit betekent dat er een grote diversiteit aan gesproken talen en religies is in de wijk. Op straat, in de supermarkt, thuis of op school, ieder kind komt in aanraking met de grote diversiteit aan talen en religies.

De kinderen beleven de diversiteit aan talen in de wijk op verschillende manieren. Een groot deel van de kinderen geeft aan nieuwsgierig te zijn bij het horen van een andere taal. Daarnaast geven ook veel kinderen aan dat ze zich irriteren aan het horen van een andere taal. Een opvallend gegeven hierbij is, dat 72% van de kinderen wel eens of vaak thuis een andere taal spreekt. Niet alleen de kinderen maar ook de ouders verschillen in beleving wat betreft de diversiteit aan talen. Naar voren komt dat het veel ouders niet uitmaakt verschillende talen te horen. Anderzijds geeft een aanzienlijk deel van de ouders aan het irritant en vervelend vinden om een andere taal te horen.

De diversiteit aan religies in de wijk Lombardijen wordt door zowel ouders als kinderen meer geaccepteerd dan het spreken van verschillende talen in de wijk. Uit de enquêtes is gebleken dat de meerderheid van zowel de kinderen als ouders het zich bij een andere religie prettig voelt.

Uiteindelijk kunnen wij dus concluderen dat er geen verschillen zijn in beleving van diversiteit aan talen en religies tussen basisschoolkinderen en ouders. Wel is er een verschil in acceptatie van taal en religie in de wijk Lombardijen.

Terugkoppeling hypothese:
Met een terugkoppeling naar de hypothese kunnen wij concluderen dat onze verwachtingen betreffende het onderzoek afwijken van de uiteindelijke resultaten. Hoewel wij voorspelden dat er grote verschillen tussen basisschoolkinderen en ouders zouden zijn, hebben wij na afloop van het onderzoek geconcludeerd dat die verschillen er niet zijn.

Discussie:
Na afloop van dit onderzoek kunnen wij concluderen dat er veel zaken goed zijn gegaan maar dat er zeker nog verbeterpunten zijn wat betreft het onderzoek. Een eerste punt van discussie is het verschil in aantal ondervraagde ouders en kinderen. De ondervraagde ouders was aanzienlijk kleiner dan de ondervraagde kinderen. Dit maakt dat we geen betrouwbare vergelijking hebben kunnen maken tussen deze twee groepen. Ook waren veel resultaten Multi interpretabel. Dit zorgt ervoor dat wij geen valide en betrouwbare conclusie hebben kunnen formuleren. Een ander punt waarin wij tekort geschoten zijn is bij de formulering van deelvraag één. Tijdens het onderzoek kwamen wij er achter dat het beantwoorden van deelvraag één een onmogelijk opgave was gezien de tijd en de middelen die tot onze beschikking stonden.

Een sterk punt van dit onderzoek is dat we wel degelijk een beeld hebben gegeven van de diversiteit aan talen en religies in de wijk Lombardijen.

Aanbeveling:
In een eventueel vervolgonderzoek zou het aspect van integratie en segregatie in relatie tot de diversiteit aan talen en religies in de wijk Lombardijen onderzocht kunnen worden.