Pagina's

05-10-2010

Verwachting van Judith

Rotterdam heeft veel verschillende wijken en kent veel contrasten. Zo wonen in de ene wijk veel mensen met hoge inkomens, terwijl in een andere wijk weer veel mensen wonen met lage inkomens. Een onderdeel van de module kansen en Kleuren in Pabo 3 is het uitvoeren van een wijkonderzoek. Dat betekent dat je met een groep van ongeveer 8 personen een onderzoek moet uitvoeren gericht op een wijk in Rotterdam. Samen met de andere groepsleden hebben wij gekozen voor de wijk Lombardijen. Ik kende deze wijk eigenlijk alleen van naam en was er nog nooit geweest. Ik stelde me zo voor dat Lombardijen een wijk was met een groot percentage allochtone bewoners, weinig groen en weinig voorzieningen. Ook had verwachtte ik dat ik mij niet erg veilig zou voelen op straat.

De wijkwandeling
Om een realistisch beeld te krijgen van de wijk Lombardijen heb ik een wijkwandeling gemaakt. Het eerste opvallende punt van deze wijk vind ik dat er veel groen is. Er staan veel bomen, er zijn veel grasveldjes en er is een ruim park. In de wijk staan veel flats en eengezinswoningen. Opvallend is het verschil tussen oudere huizen en nieuwbouw huizen. Op veel plaatsen wordt nog gebouwd en blijkbaar zijn ze bezig om in de wijk veel gebouwen en voorzieningen te vernieuwen. Voor kinderen zijn er tussen de huizenblokken en flats veel speeltuintjes en veldjes en hier en daar zie je een groter sportveld waar goed gevoetbald of gebasketbald kan worden.
In sommige delen van de wijk was het heel erg rustig, maar in de buurt van de winkels was het een stuk bedrijviger. Ik zag her en der wat kinderen op straat spelen, jongeren lopen en ouderen op een bankje zitten. Voor zover ik mij een beeld kon vormen van de populatie in de wijk kreeg ik het idee dat er veel ouderen in deze wijk wonen. Ik ben in de wijk veel verschillende voorzieningen tegengekomen. Winkels, sportgelegenheden, een dierziekenhuis, scholen en nog veel meer.
De sfeer in de wijk vond ik niet onprettig, maar ook niet heel erg prettig. Onveilig voelde ik mij er zeker niet, maar ik zou zelf niet snel in deze wijk gaan wonen.
Uiteindelijk moet ik zeggen dat mijn verwachtingen niet helemaal reƫel waren en dat ik nu ik de sfeer in de wijk geproefd heb, mijn beeld van de wijk Lombardijen bijgesteld heb.