Pagina's

10-10-2010

Verwachting van Denise

De wijkwandeling
Zondag 19 September heb ik samen met Eline een wandeling gemaakt door de wijk Lombardijen. Het doel van de wijkwandeling is, dat er een eerste indruk/beeld wordt gevormd van de wijk. Mijn eerste indruk van de wijk is negatief. Mijn mening komt voort uit verschillende indrukken, die ik het opgedaan in de wijk. In het onderstaande stuk bevindt zich mijn argumentatie.
Bij de start van de wijkwandeling kwamen wij een vrouw tegen. Deze vrouw was midden zestig en woont nu één jaar in Lombardijen. De vrouw sprak erg negatief over de wijk en dan vooral over de Marokkaanse en Antilliaanse volkeren. In de wijk had zij veel last van overlast en criminaliteit.

Voorbeeld:
De vrouw liep samen met haar kleindochters door de wijk. Haar kleindochters, die zich een stuk achter haar bevonden op waveboard en fiets werden lastig gevallen door enkele Marokkaanse jongens van een jaar of negen à tien. De jongens waren van plan om de fiets en het waveboard te stelen van de twee meisjes. De vrouw draaide zich om en zag wat er gebeurde. Zij sprak de jongens aan. De jongens werden vervolgens agressief en wilde de vrouw aanvallen met een stok.
De vrouw gaf echter nog meer voorbeelden van overlast en criminaliteit in de wijk. Onder andere, dat er regelmatig op haar en haar hond wordt gespuugd. De verhalen, die zij vertelde, maakte een grote indruk. De vrouw gaf aan, dat de regering eens in de wijk moest komen kijken en dat er dan wel anders gepraat zou worden in Den Haag.


Naast de vrouw hebben wij ook andere wijkbewoners aangesproken, waaronder enkele allochtone kinderen. De allochtone kinderen zijn erg tevreden over de wijk waarin zij wonen. Zij kunnen lekker voetballen, op straat spelen en zij voelen zich veilig. Ook kwamen wij een allochtone jongen tegen van een jaar of twintig. Hij vertelde ons over de gang van zaken in de wijk. Volgens hem doet overdag ieder zijn eigen ding en zoeken in de avond verschillende groepen elkaar op en veroorzaken overlast. In de verschillende wijken van Lombardijen is er sprake van een machtstrijd: welke wijk is het sterkste. De jongen gaf aan, dat wij ons niet veilig zouden moeten voelen in deze wijk.
Naast het houden van enkele gesprekken met wijkbewoners heb ik ook naar de wijk zelf gekeken. Hierbij heb ik onder andere gekeken naar huizen, natuur, voorzieningen, speelruimte en kindersporen.
In Lombardijen zie je verschillende soorten woningen. Je ziet er verschillende soorten flats en rijtjeshuizen. Het verschil onderling is groot. In het ene gedeelte van de wijk zie je verpauperde flats, terwijl je in het andere gedeelte van de wijk nieuwbouwhuizen ziet. De voorzieningen, die ik onderweg ben tegengekomen zijn ook verpauperd. Ruiten zijn ingeslagen en de winkelstraat ziet er verlaten uit. De wijk Lombardijen kent echter wel een park en enkele groene voorzieningen. Daarnaast is er voldoende speelruimte voor de kinderen. Tijdens de wandeling heb ik enkele voetbalveldjes en speeltuinen gezien. In Lombardijen heb ik ook veel kinderen op straat zien spelen met dozen en voorwerpen, die zich op straat bevinden.
Naast bovenstaande argumenten heeft ook de media een grote invloed uitgeoefend op het vormen van mijn mening over de wijk. Een praktijkgerichte wandeling heeft mijn gevoel over de wijk bevestigd.