Pagina's

05-10-2010

Verwachting van Eline

Voordat we de wijkwandeling gingen doen, had ik bij de wijk Lombardijen helemaal geen beeld van een wijk met veel allochtonen of zelfs een achterstandswijk. Eerlijk gezegd dacht ik dat Lombardijen een zelfde soort wijk was als Hillergersberg (in hoeverre mijn beeld overeenkomt met de werkelijkheid van die wijk). Met dit beeld als voorstelling dacht ik dus niet aan veel flats en dichtbij elkaar staande huizen, maar meer aan rijtjeshuizen. Dit beeld kwam niet helemaal overheen met de werkelijkheid.
Als eerst gingen we op de kaart kijken en ik zag veel groen. Ik verwachtte dus veel parkjes, bomen en planten in de wijk.

De wijkwandeling
Zondagmiddag
We hadden samen besloten niet allemaal op hetzelfde tijdstip de wijkwandeling te gaan doen, dit om de wijk op verschillende tijdstippen te kunnen vergelijken. Denise en ik besloten om op een zondagmiddag te gaan. Ik zag inderdaad veel bomen en een groot park in aanbouw. Wel zag ik erg veel flats naast elkaar staan. Sommige huizen waren ook oud en verpaupert. Wat mij opviel was dat er ook achter in de wijk veel nieuwbouw te zien was. Deze huizen zijn ook een stuk duurder.
Op straat zagen wij veel jonge kinderen (5 tot 10 jaar) buiten spelen. Ook zijn er in de wijk een paar grote speelplaatsen (basketbalveld, skatebaan, voetbalveld, speeltuin). Ik vond het er heel gezellig uitzien maar ik had niet het idee dat het erg druk bezocht werd. Denise en ik vroegen aan een aantal mensen op straat wat ze vonden van de wijk. De meeste antwoorden het geen gezellige buurt te vinden. Twee Nederlandse vrouwen (rond de 50 jaar) zeiden last te hebben van de verschillende culturen in de wijk, omdat er nog wel eens wat gebeurd, zoals uitgescholden worden op straat. Een buitenlandse jongen van een jaar of 20 zei dat wij ons echt niet veilig moesten voelen in de wijk. Toch ervaarde ik dit helemaal niet zo. Het was rustig op straat en ik voelde me niet onveilig. Mijn eerste indruk was ook niet dat het er gezellig was.
De mensen die ik zag waren vaak allochtoon. Ik denk ook dat er veel allochtonen wonen.